Hoe komt het dat men zegt dat je geen "waarom-vragen" moest stellen?

Ik heb op de sociale opleiding altijd geleerd dat "waarom-vragen" geen goede vragen zijn. Hoe komt dit?
(Kortom: waarom moet je geen waarom-vragen stellen?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
13K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom doe je dat EDD16?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet?

Het beste antwoord

De waarom-vraag dwingt de ander na te denken. Het stellen van een waarom-vraag kan daardoor confronterend overkomen. Mensen die (nog) niet heel zeker van zichzelf zijn, of die nog geen goede relatie met jou hebben opgebouwd, kunnen een waarom-vraag daardoor als een afwijzing zien, als een gebrek aan acceptatie.

In veel sociale situaties is het belangrijker, eerst een *relatie* met de ander op te bouwen. De ander moet zich veilig voelen, geaccepteerd, en moet het gevoel krijgen dat hij vrijuit kan spreken, en dat er daarbij naar hem wordt geluisterd.

Dus een vraag als "waarom werk je?" kan al confronterend overkomen - voor je het weet, wordt zo'n vraag geïnterpreteerd als "joh, waarom ben jij zo stom om te werken?" - ook als jij dat helemaal niet zo bedoelt. Dat gevoel wordt versterkt wanneer je doorvraagt, en meer waarom-vragen stelt.

Een vraag als "vertel eens over je werk" is dan veel beter. De ander krijgt het gevoel dat hij de ruimte heeft, dat hij niet wordt beoordeeld - en al helemaal niet veroordeeld.

Op die manier kun je eerst aan de relatie bouwen.

Is er eenmaal een goede relatie, dan ken je elkaar en vertrouw je elkaar. Pas dan kun je *eventueel* overgaan op het stellen van enkele waarom-vragen.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het lijken mij juist hele goede vragen, maar deze zijn vaak eerder om over te filosoferen dan dat ze naar een duidelijk en concreet antwoord leiden. Misschien dat je als je een duidelijk antwoord verwacht ze niet moet stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom je die die waarom-vraag niet zou mogen stellen weet ik niet, bij ons was het andersom. Ik heb geleerd dat als je bij een antwoord nog 3 keer de waaromvraag stelt, dat je dan bij de kern van een probleem komt.
Waarom werk je??
Om geld te verdienen!!
Waarom 1??
Omdat ik mijn huis moet betalen!!
Waarom 2??
Omdat ik graag in mijn huis wil blijven wonen!!
Waarom 3??
Omdat ik gewend ben aan mijn levensstijl!!

Dan weet je dus dat deze persoon werkt om aan zijn eigen levensstijl te kunnen voldoen.....

Op onderstaande website staat een hele uitleg over verschillende waarom-vragen. Misschien heeft het met je sociale opleiding te maken, dat als je een patient/klant vraagt waarom hij iets doet, je dan snel hele algemene en vage antwoorden krijgt, of dat ze daar vaak geirriteerd door raken van die warom vragen??

http://www.leerwiki.nl/De_waarom_vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet eerst het kader duidelijk stellen. Daarna mag je pas waarom vragen naar voren brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarom! Dit is dus de reden. Als iemand geen zin heeft om te antwoorden, zegt je gewoom 'daarom'. Op deze manier wordt een open vraag en gesloten vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat mensen waaromvragen als een verwijt kunnen opvatten, ook al is dat misschien niet zo bedoeld. Je kunt beter vragen;"hoe komt het dat" of "wat is de reden dat".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een waarom-vraag heeft meestal geen zin.
Er zijn bijna altijd heel erg veel antwoorden op mogelijk. En vaak ook best vage antwoorden.

Een hoe-vraag is neutraler, levert vaak een constructieve reactie op en een gericht en bruikbaar antwoord.

Voorbeeld:
Waarom is de auto stuk ?
Hoe kan het dat de auto stuk is ?

Waarom is het water zo schoon ?
Hoe kan het dat het water zo schoon is ?

Waarom zijn de bananen krom ?
Hoe kan het dat de bananen krom zijn ?

Waarom is jouw geld op ?
Hoe kan het dat jouw geld op is ?

Hopelijk zie je het verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een waarom-vraag kan als je niet heel goed formuleert al een bepaalde lading hebben en daardoor veroordelend of confronterend overkomen.
Waarom deed je dat? (Oftewel: dat had je niet moeten doen.)
De waarom-vraag vermijden leidt soms wel tot de beruchte 'sociaalspraak', de echo: 'Ik deed dit-en-dat.' 'Jij deed dit-en-dat?'
Maar soms is een waarom-vraag heel zinnig en zinvol, dus ga je niet in allerlei bochten wringen om zulke formuleringen te voorkomen ;-)