geen adsl maar vorige bewoner wel!

• JPBakker

Ik heb een gek probleem.

Ik had ADSL en na mijn verhuizing is mijn telefoonnummer wel verhuisd aar adsl kon opeens niet worden meeverhuisd. Het gekke is dat de vorige bewoner ook adsl had in dit huis. Zijn telefoonnummer is uiteraard ook verhuisd maar zijn ADSL volgens wannadoo nog niet. Dit gaat morgen pas gebeuren. (3 maanden na dato).

Nu heeft de kpn aangegeven geen adsl te kunnen leveren op mijn nieuwe adres omdat er glasvezel ligt. Echter op mijn argument dat de vorige bewoner wel adsl had, zijn ze het antwoord schuldig.

Mijn vraag is nu : Kan het zijn dat de ADSL levering naar een huisadres (en dus fysiek op een koperdraad) een blokkade is voor mijn adsl aansluiting? Ik moet nog even opmerkingen dat tijdens de verhuizing de kpn langs kwam om “iets” te doen in de meterkast. Blijft echter staan dat er koper ligt vanaf het laatste verdeelpunt tot aan mijn huis.

Weet iemand hier wellicht meer over?

• Hans Spiess

goedendag meneer Bakker: wat ik meen te weten: bij elke verhuizing moet adsl opnieuw worden aangemeld omdat het adsl-signaal klaarblijkelijk physisch (niet als software) opgeschakeld wordt.

De vraag is voor welk doel die glasvezelkabel is, of daarover ook adsl-verbindingen geschakeld worden? Dat beantwoordt de eigenaar, in uw geval zal dat de KPN zijn, die deze kabelaansluiting bij de verhuizing van de vorige eigenaar plombeerde.

Wordt adsl alleen over de koperleiding van de telefoon aangeboden, dan zal wanadoo eerst afgeschakeld en dan uw KPN opgeschakeld moeten worden.

Kunnen die dat niet, is het toch eenvoudiger om naar wanadoo over te stappen: hen lukte het tenslotte wel. U kunt uw bestaande router verder gebruiken.

De juristische vraag is (zie uw bestaand contrakt) of bij verhuizing het lopende adsl-abonnement automatisch eindigt? Dan is overstappen al eenvoudiger.

Succes!

• JP Bakker

Bedankt voor de reactie.

KPN heeft netjes mijn niet verhuisde ADSL opgezegd dus daar geen klagen over. Echter ik blijf het gek vinden dat er ADSL gekoppeld wordt aan een adres en niet aan een telefoonnummer. Als er 1 draadje vanaf het verdeelpunt naar mijn nieuwe huis loopt en daar zit nu mijn telefoonnummer op ipv het nummer van de vorige eigenaar, dan moet ook ADSL daarbij kunnen.

Anyway, ik heb KPN weer ingeschakeld om te checken of er nu wel adsl kan worden geleverd.

• Hans Spiess

Guten Tag, meneer Bakker:

Niet zondermeer! Het telefoonnummer wordt vandaag aan de dag met software op een andere koperdraadleiding overgeheveld en levert technisch geen verdere problemen. Als ik juist geinformeerd ben en zoals geschreven, is dat (nog) niet het geval met ADSL. Telefoon en ADSL zijn twee dingen. Tenslotte vormt uw gesproken woord een eenvoudig “signaal”, ADSL daarentegen een Asymmetric Digital item waarbij de kwaliteit van de lijn tot en met uw huis zelfs de maximale snelheid van op elkaar volgende bits beperkt/bepaalt.

Op de ADSL-websites van alle providers kunt U uw telefoonnummer invullen en op ADSL-aansluitmogelijkheid laten testen.

Theoretisch moeten al die resultaten gelijk zijn, vermoedelijk door de KPN geleverd omdat deze provider de eigenaar is van die huisaansluitingen, was tenslotte vroeger de enige telefoon-provider.

Daarbij blijft de bewering eigenaardig, dat U nu géén ADSL zou kunnen krijgen. Daar kan een ander probleem achter steken: iemand in een bedrijf te vinden die überhaupt nog iets weet: die zijn meestal te duur en worden door goedkopere medewerkers vervangen…..

• arjan van dam

JPBakker Schreef:

——————————————————-

> Ik heb een gek probleem.

> Ik had ADSL en na mijn verhuizing is mijn

> telefoonnummer wel verhuisd aar adsl kon opeens

> niet worden meeverhuisd. Het gekke is dat de

> vorige bewoner ook adsl had in dit huis. Zijn

> telefoonnummer is uiteraard ook verhuisd maar zijn

> ADSL volgens wannadoo nog niet. Dit gaat morgen

> pas gebeuren. (3 maanden na dato).

> Nu heeft de kpn aangegeven geen adsl te kunnen