adsl providers

  • Henk-Jan

    Er zijn tal van internetproviders op dit moment en ik zit te twijfelen tussen de volgende providers (Het Net, Planet Internet, Compuserve, Tiscali, 12move, Wanadoo, Speedlinq en UPC)

    Ik heb er wel een paar vragen over:

    1) Bij welke providers zit je een jaar vast aan het contract of zitten er ook providers tussen met een twee jarig contract?

    2) Maakt het uit wat voor modem je het hebt voor de snelheid van het internetten, bij welke providers is het mogelijk om draadloos te internetten evt tegen meerprijs)

    3) Ik neem aan dat de meeste providers zonder datalimiet werken of anders met een Fair Use Policy. Bij welke providers is dat niet zo?

    4) Bij welke providers krijg je korting op de monteurskosten?

    5) Over telefonie (Wanadoo en Tiscali), heb je dan nog wel of niet de KPN-lijn nodig? Kun je telefonie ook ontbinden wanneer deze dienst niet bevalt en het internet aanhouden? Of moet je dan van modem verwisselen?

    6) Heeft iemand nog positieve of negatieve ervaringen die hij/zij wil delen over bovenstaande providers, dan zou dat mijn keuze een stuk simpeler maken.

  • Sjoerd

    Hoi Henk-Jan,

    Ik zal proberen een aantal van je vragen te beantwoorden. Maar ik denk niet dat het kwaad kan zelf even op onderzoek uit te gaan. De meeste informatie die je vraagt is (ook voor een leek) makkelijk te vinden op de website van de door jou genoemde providers. Ook is het ietwat lastig eenduidende antwoorden te geven aangezien alle providers verschillende abonnementen bieden met vaak ook afgezien van de snelheid verschillende voorwaarden.

    1) Voor zover ik weet zit je altijd een jaar vast. Hierna zal het in veel gevallen stilzwijgend verlengd worden.

    2) Je provider zal voorzien in een geschikt (draadloos) modem.

    3) Een aantal providers heeft bij de goedkopere (budget) abonnementen een datalimiet. Dit is in alle gevallen duidelijk vermeld bij de voorwaarden.

    4) Dit verschilt per abonnement. Opvallend is het dat veel providers veel doen om nieuwe klanten binnen te halen maar erg weinig waardering tonen voor trouwe gebruikers. Een slechte zaak, vind ik.

    5) Indien je gebruik kunt maken van het eigen netwerk van Wanadoo / Tiscali niet, anders wel. Wel bestaat de mogelijkheid om over te stappen op KPN belbudget, dan gaat prijs van je aansluiting met de helft omlaag. Kijk voor meer informatie op de website van KPN.

    6) Op dit moment ben ik zelf een tevreden klant van Wanadoo. De verbinding is altijd perfect. Wel ben ik van mening dat de helpdesk beter kan. In het verleden heb ik ook een verbinding via chello gehad, daar was ik niet tevreden over. Zowel de verbinding, helpdesk als klantgerichtheid was daar ver beneden peil.

    Planet ben ik ook geen fan van, maar nooit klant bij geweest. Dit omdat ze niet thuis geven of actie ondernemen als je contact opneemt met hun abuse afdeling. Het ging hierbij om een website waar onder valse voorwendselen een download aangeboden werd waar zich een trojan en spyware in bevond.

    Als je nog meer vragen hebt. Stel ze gerust! Maar vergeet niet eerst zelf even op onderzoek uit te gaan :)

    Wel ben ik benieuw voor welke provider je uiteindelijk zult kiezen!

    Veel succes!

  • kruiskabel

    Laat Tiscali maar links liggen. Zij nemen het niet zo nauw met hun klanten. Wel mooie aanbiedingen maar als je eenmaal binnen bent kun je het wel schudden. Zodra je betaald hebt en je contract loopt is de liefde over.

    goed om te weten dacht ik zo.

  • martin reuser

    Daar ben ik het helemaal mee eens. Waardeloze provider. Ben blij dat ik er weg ben.

  • BW

    ik heb geen slechte ervaring met tiscali…

    Probeer wel een niet-USB modem te krijgen deze schijnen sneller te zijn, ik heb mijn modem aangesloten op mijn netwerk-hub, en die weer op de computers, dit werkt redelijk goed (problemen met netwerk liggen aan winXP)

  • Rutger

    Nou hier hebben wij Internl.net

    Via Bnnd net! NOOIT MEER DAT INTER.NL.NET

  • pikachu

    A very interesting topic that I have been looking at, I think this is one of the most important pieces of information for me. And I'm glad to read your article. Thanks for sharing! fireboy and watergirl